top of page

KoffieKoppen

2011 - 2021

Het idee voor KoffieKoppen begon zoals ik elk bedrijf begin, ik zag een gat in de markt. In dit geval stond ik nog met Grappig Winkeltje op lifestyle markten en zag daar een mobiele espressobar. Helemaal zwart, geen sfeer, chagrijnige man achter de koffiemachine en vooral een hele lange rij. Tel daar bij bovenop dat ik precies €25 euro had omgezet. Ik had dus al snel door dat de koffie business in elk geval meer omzet zou opleveren. 

Niet gehinderd door enige kennis van koffie hadden we binnen 2 weken een oude VW bus gekocht. (Fun fact, ik vond koffie niet te drinken.) We hadden iemand gevonden die het wel leuk vond om deze om te bouwen tot bar en voila. KoffieKoppen (al heette het toentertijd nog Smaakbus) was geboren. Het verdienmodel was simpel. We zouden gaan staan op alle lifestyle markten die we kenden en natuurlijk Pinkpop. Hoe moeilijk zou dat nou allemaal zijn? Net als koffie zetten, eitje toch?

Beide bleken wat meer uitdagingen te hebben dan wij dachten. De koffiewereld is wat omvattender dan je denkt, ook al ben ik inmiddels best wel een pro, nog steeds vind ik bepaalde dingen best overdreven. In the end is een lekker bakkie gewoon een lekker bakkie, toch? 

 

En Pinkpop? Dat kostte ons 5 jaar, een tikkie langer dan verwacht. Maar we hebben er gestaan, met 3 koffiepunten. En ook op Lowlands, Mysteryland, de Margriet WinterFair, Down the Rabbit hole, Motorbeurs, zelfs de Kamasutra beurs. We dit it all. We werden de vaste koffiepartij voor de Jaarbeurs en de Brabanthallen en we deden nagenoeg alle grote festivals van NL.

Binnen 10 jaar zijn we van 1 mobiele espressobar naar 10 verschillende concepten gegroeid inclusief een enorme loods. Volkswagen bussen, Kevers, een oude Vespa, strandhuisjes op wielen, noem het en we hadden het. Of ik bouwde het. Er waren weekenden dat alles verspreid stond door het land en dat er 35 man voor ons aan het werk was. Gekkenhuis.

Learnings: 

  • Hard work pays off. De eerste jaren hebben we alles gedaan wat op ons pad kwam. Elke markt/bruiloft/feestje wat ons wilde hebben, daar stonden we. Alles om zichtbaar te zijn en uren te maken. Om te leren, te falen (we zijn weet ik hoe vaak dingen vergeten) en weer op te staan. En beter te worden.

  • Je kan alles bereiken wat je wilt. We wisten niks van de festival wereld, konden geen koffie zetten, maar Pinkpop zou gebeuren. Dat was een feit voor ons. Daar hebben we nooit aan getwijfeld. Ook al staan er maar 2 koffiepartijen op het oudste festival van Nederland, wij zouden ons ertussen krijgen. En het lukte. Ons contact persoon zei letterlijk: "Ik hoor jullie naam van alle kanten, volgens mij moeten we maar eens samenwerken'.

  • Financiële groei zit hem niet altijd in letterlijke groei. Het zit 'm wel in slimmere groei; je marges zichtbaar hebben en de juiste communicatie naar je personeel zodat de fouten minimaal worden.

  • If you pay peanuts, you get monkeys. Oftewel: investeer in goed personeel en betaal ze daarnaar. Doe niet moeilijk over extra uurtjes als de omzetten goed zijn. 

  • Bepaal je eigen grens. Een eigen bedrijf is heel geschikt om verslaafd aan te worden. Er zijn jaren geweest waarbij ik geen verjaardag van vrienden of familie heb bezocht. Ik ging te ver, er was altijd werk te doen. Maar weet je, dat blijft. Het is nooit af. Raak er maar aan gewend.

Waarom we gestopt zijn, ondanks dit succes?

Het werd een trucje. We snapten het spel, we wisten hoe we 500 cappuccino's per uur moesten zetten (met hartjes), we hadden onze marges eindelijk in orde. De uitdaging was er uit en wat overbleef was hard werken. Heel hard werken. Door de samenwerkingen met festivals en beurzen was dit niet alleen de zomer, maar het hele jaar. De rek was eruit. Tijd voor iets nieuws. De lastigste, maar zeker weten de beste beslissing ooit. 

bottom of page